Limburgs kunstkwartet
Lezingencyclus
KUNSTkwARTet.
In de maand november organiseert Gilde De Graven een lezingencyclus over vier belangrijke kunstenaars van de Limburgse school; Charles Eyck, Joep Nicolas, Charles Vos en Henri Jonas.
De vier grote kunstenaars van het interbellum hebben met elkaar gemeen dat ze liever tekenden dan huiswerk maakten en hun vrouw via de kunst leerden kennen. Ze wonnen belangrijke prijzen, maakten verre reizen, werkten in opdracht voor kerken en hebben duidelijke stijlovereenkomsten. Met hun romantisch expressionistische werken waren het eigenlijk concurrenten van elkaar, maar ze bundelden zich in ‘de gemeenschap’. En juist die samenwerking maakte van ieder individu een groot kunstenaar. Vandaar dat ze nu samen en apart in the picture worden gezet.
De lezingen zijn als cyclus te volgen, maar ook los. Ze worden gegeven door kunstliefhebster Ingrid Henssen (56). Zij was jarenlang vrijwilliger bij het Sint-Hubertuskunstcentrum in Genhout. Nadat ze om gezondheidsredenen haar werk als arts moest neerleggen studeerde ze cum laude af als journalist. Ze schrijft (incidenteel nog) voor ‘De Limburger’ en is momenteel druk met een vierde boek. Met haar lezing wil ze haar enthousiasme over de beeldhouwkunst en het respect dat ze heeft voor de kunstenaars van het interbellum aan u overbrengen
De presentaties zijn beeldend en interactief van opzet. Met meer dan 200 dia’s per avond beloven het verrassende en mooie informatieve lezingen te worden. De bijeenkomsten worden gehouden op 4 opeenvolgende maandagavonden, telkens van 19.00 uur tot 21.00 uur in de nieuwe locatie van Gilde de Graven aan de Molenstraat 42 in Geleen. U kunt inschrijven voor de vier lezingen tezamen of voor elke lezing afzonderlijk.
1. Lezing over Charles Eyck
Op 4 november geeft Ingrid Henssen een lezing over Charles Eyck, de energieke expressionist, de man die van elke stille ruimte een sprekend kunstwerk kon maken.
Eyck (1897-1983) werd als 9-jarige doof en volgde daarom geen school, maar tekenlessen in zijn geboortedorp Meerssen. Zo leerde hij zich uit te drukken in beelden en kwam hij op de RijksAcademie in Amsterdam terecht. Zijn armoedige tijd daar sloot hij rijkelijk af met de winst van de Prix de Rome. Eyck was de man die altijd bezig was, die om 4 uur ‘s morgens al in zijn atelier aan het schilderen was en voor het ontbijt al 2 schilderijen af had. Eyck heeft vele duizenden werken gemaakt vooral als religieuze opdrachten. Hij beschilderde meer dan 40 kerken en maakte honderden ramen. In het museum in Valkenburg liggen nog heel wat rollen ontwerpen van glas-in-lood opgeslagen. Zijn belangrijkste werk is het bevrijdingsraam in Gouda.
2. Lezing over Joep Nicolas, glansrijk glazenier.
Op 11 november geeft Ingrid Henssen een presentatie over de kleurrijke Roermondse glaskunstenaar Nicolas.
Nicolas (1897-1972) was voorbestemd om het glazeniersbedrijf van zijn vader over te nemen, maar kiest ervoor om in Zwitserland filosofie te studeren. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kon want Joep beleeft meer plezier aan tekenen dan aan studeren. Op de Rijksacademie en thuis in het atelier leert Joep het vak van glazenier. Joep wint de Prix de Rome met zijn befaamde Sint-Maartensraam, dat voor die tijd heel vernieuwend en verhalend is. Het levert hem de bijnaam dé Chagall van Limburg op. Nicolas trouwt kunstenares Suzanne Nijs en samen krijgen ze twee dochters. Lange tijd werkt en woont Joep in Amerika, om uiteindelijk terug te keren naar Nederland voor zijn magnum opus; de ramen van de Oude Kerk in Delft. Nicolas sterft thuis in Steyl aan een hartinfarct en laat zich begraven in Sint Odiliënberg, met uitzicht op zijn eigen glas-in-lood ramen van de kerk.
3. Lezing over Charles Vos, Bourgondisch Beeldhouwer, Meester van Maastricht.
Op 18 november geeft Ingrid Henssen-Van Hees een boeiende lezing over een van de grootste Nederlandse beeldhouwers: Charles Vos.
Vos (1888 – 1954) was de beeldhouwer van het straatbeeld. Hij boetseerde en beeldhouwde de gewone mens, zoals het Mooswief en de man met de ‘letste zwegel’. Niet alleen legde hij beelden van de stad vast; hij maakte ook beelden voor de stad. Met zijn talloze heiligen- en bevrijdingsbeelden in vooral Maastricht en Venlo bepaalt hij nog steeds het straatbeeld. Vos was de amicale docent die elk student kon laten shinen, hij was de vasteloavesvierder die in een mandarijnenpak door Maastricht liep, de organisator van feesten, de luisteraar voor vrienden, de vernieuwer in de kunst en de vader voor zijn drie kinderen. Lang ontbrak het aan een goed naslagwerk over zijn werk, maar een half jaar geleden verscheen van de hand van Isabella Paulussen eindelijk de welverdiende hommage aan zijn omvangrijke oeuvre in boekvorm.
4. lezing Henri Jonas, de sobere schilder. Als laatste, maar niet de minste in een serie over 4 Limburgse kunstenaars neemt Ingrid Henssen u op 25 november mee in het bijzondere leven van de Maastrichtse Henri Jonas die in zijn donkerste dagen de meest kleurrijke werken maakte.
Jonas (1878-1944) leert net als zijn vader het vak van huisschilder. Hij trouwt in 1903, maar blijft helaas kinderloos. Nadat zijn vrouw aan tuberculose overlijdt, gooit hij het roer om en start aan de kunstacademie, waar hij in 1918 de Cohen Godsschalkprijs wint. Op een van zijn vele reizen leert hij in 1926 de getrouwde Eugenie Servais kennen. Een relatie met haar is uit den boze, omdat hij zijn religieuze opdrachten niet op het spel wil zetten. Zijn liefdesverdriet (en meer) mondt uit in langdurige opnames in psychiatrische klinieken. In Venray heeft hij in het ziekenhuis zelfs een eigen atelier. Daar schildert hij vol heimwee de Servaasbrug en de Onze Lieve Vrouwe. Op afvalhout van sigarenkistjes maakt hij de kleurrijkste werken, veelal gezinsportretjes, van het gezin dat hij zelf nooit had. Direct na zijn ontslag uit het psychiatrisch ziekenhuis, het is dan al 1938, trouwt hij alsnog met zijn Eugenie. In deze tijd wordt hij geridderd en gelauwerd. Maar in de oorlog keert de ziekte terug. Jonas sterft in ziekenhuis Klevarie op 15 september 1944, een dag voor de bevrijding.
Telkens op maandagavond van 19.00 – 21.00 uur met koffiepauze
maandag 4 november Charles Eyck, energiek expressionist
maandag 11 november Joep Nicolas, glansrijk glazenier
maandag 18 november Charles Vos, bourgondisch beeldhouwer
maandag 25 november Henri Jonas, de sobere schilder
Avonden zijn los te volgen, maar ook als cyclus.
Kosten losse lezing: € 8,- inclusief consumptie (koffie of fris)
Kosten als cyclus: € 30,- inclusief consumptie (koffie of fris)